Klachten
Bent u niet tevreden over onze dienstverlening of over een beslissing? Hieronder leest u hoe u een klacht indient en wat u van ons kunt verwachten.
1. U neemt contact met ons op
- Neem contact met ons op. U kunt bellen of een e-mail of brief sturen.
- Geef duidelijk aan waarover u niet tevreden bent.
- Bent u het bijvoorbeeld niet eens met een beslissing over uw pensioen? Geef dan aan waarom u het niet mee eens bent met deze beslissing.
2. U krijgt antwoord van ons
- Als u belt, krijgt u vaak meteen antwoord.
- Stuurt u een e-mail of een brief, dan krijgt u binnen 15 werkdagen een antwoord.
- Soms hebben we meer tijd nodig. Dan krijgt u bericht wanneer u wél antwoord krijgt.
3. U bent het niet eens met ons antwoord
- Neem contact met ons op. U kunt een e-mail of brief sturen.
- Bent u het niet eens met ons besluit? Dan kunt u in beroep gaan. Richt uw bericht aan onze Commissie van Beroep.
- Bent u niet tevreden over de behandeling? Richt uw bericht aan ons bestuur.
- Geef duidelijk aan waarom u het niet eens bent met ons antwoord.
4. U krijgt antwoord van ons
- U krijgt binnen 4 maanden een antwoord van de Commissie van Beroep.
- De Commissie stuurt uw beroep naar het pensioenfonds. Het pensioenfonds moet binnen 2 maanden reageren. U krijgt een kopie van de reactie.
- Daarna doet de Commissie binnen 2 maanden uitspraak. Mogelijk krijgt u een uitnodiging om uw standpunt te komen toelichten, u kunt hier ook zelf om vragen. In dat geval doet de Commissie uitspraak binnen 2 maanden na die bijeenkomst.
- Het pensioenfonds moet zich houden aan de uitspraken van de Commissie van Beroep.
- Een klacht over de behandeling beantwoordt ons bestuur binnen 4 weken.
5. Naar de Ombudsman Pensioenen
Heeft u alles gedaan, maar bent u het nog niet eens met ons antwoord of de uitspraak van de Commissie van Beroep? Dan kunt u naar de Ombudsman Pensioenen.
6. Naar de rechtbank
Bent u het niet eens met de uitspraak van de Commissie van Beroep of met het advies van Ombudsman Pensioenen? Dan kunt u naar de rechtbank.