Klachten
Als je niet tevreden bent over onze dienstverlening of over een beslissing, kun je een klacht indienen. Bekijk hoe je een klacht indient en wat je van ons kunt verwachten.
Wat u kunt doen bij een klacht
- Neem contact met ons op. Je kunt bellen of een e-mail of brief sturen.
- Geef duidelijk aan waarover je niet tevreden bent.
- Ben je het bijvoorbeeld niet eens met een beslissing over jouw pensioen? Geef dan aan waarom je het niet mee eens bent met deze beslissing.
- Als je belt, krijg je vaak meteen antwoord
- Stuur je een e-mail of een brief, dan krijg je binnen 15 werkdagen een antwoord.
- Soms hebben we meer tijd nodig. Dan krijg je bericht wanneer je wél antwoord krijgt.
- Neem contact met ons op. Je kunt een e-mail of brief sturen.
- Ben je het niet eens met ons besluit? Dan kun je in beroep gaan. Richt jouw bericht aan ons bestuur.
- Geef duidelijk aan waarom je het niet eens bent met ons antwoord.
- Na ontvangst van het beroep bepaalt het bestuur het tijdstip van de vergadering waarin de klacht of het geschil behandeld zal worden.
- Mogelijk krijg je een uitnodiging om jouw standpunt te komen toelichten. Je kunt hier ook zelf om vragen.
- Het bestuur streeft er naar binnen 3 maanden na de ontvangst van het beroepschrift een uitspraak te doen.
- Het pensioenfonds moet zich houden aan de uitspraken van het bestuur.
Heb je alles gedaan, maar ben je het nog niet eens met ons antwoord of de uitspraak van het bestuur? Dan kun je naar de Ombudsman Pensioenen.
Ben je het niet eens met de uitspraak van de Commissie van Beroep of met het advies van Ombudsman Pensioenen? Dan kun je naar de rechtbank. Je kunt trouwens ook direct naar de rechtbank. Dus zonder dat je bij de Ombudsman Pensioenen bent geweest.
- Download het stappenplan voor klachten en geschillen (pdf).
- Lees meer over de klachten- en geschillenregeling (pdf).